ارتباط کتاب خواندن و عملکرد شناختی بهتر دوران نوجوانی مستر لمون: خراسان رضوی تحقیقی که روی بیش از 10هزار نوجوان در ایالات متحده انجام شد نشان داد، کودکانی که در اوایل زندگی برای لذت کتاب خواندن را شروع می کنند، در آزمون های شناختی بهتر عمل می کنند و زمانی که وارد دوره نوجوانی می شوند از سلامت روانی بهتری برخوردار می باشند. به گزارش مدیکال اکسپرس، پژوهشگران در بریتانیا و چین دریافتند که ۱۲ ساعت در هفته بهترین مقدار مطالعه خواهد بود و این میزان با بهبود ساختار مغز مرتبط می باشد و احتمالاً به توضیح این یافته ها کمک نماید. خواندن برای لذت بردن می تواند یک فعالیت مهم و لذت بخش دوران کودکی باشد. برخلاف گوش دادن و زبان گفتاری که در کودکان خردسال به سرعت و به سادگی رشد می کند، خواندن یک مهارت آموزش داده شده است و بوسیله یادگیری صریح در طول زمان به دست می آید و توسعه می یابد. در دوران کودکی و نوجوانی، مغز ما رشد می کند و این زمان مهمی برای ایجاد رفتارهایی است که از رشد شناختی ما حمایت می کنند و سلامت مغز را ارتقا می دهند، با این وجود، تا حالا مشخص نبوده است که تشویق کودکان به مطالعه از سنین پایین چه تاثیری بر رشد مغز، شناخت و سلامت روان آنان در آینده خواهد داشت. جهت بررسی این موضوع، پژوهشگران دانشگاه های کمبریج و وارویک در بریتانیا و دانشگاه فودان در چین به داده های گروه رشد مغز و شناختی نوجوانان در ایالات متحده که بیش از ۱۰هزار نوجوان جوان را ثبت نام کرده بود، توجه کردند. این گروه تحقیقاتی دامنه وسیعی از داده ها، ازجمله مصاحبه های بالینی، آزمون های شناختی، ارزیابی های ذهنی و رفتاری و اسکن های مغزی را مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند و جوانانی را که برای لذت خواندن از سنین به نسبت پایین (بین دو تا ۹سال) آغاز به خواندن کرده بودند با افرادی که دیرتر آغاز به خواندن کردند یا هیچ گاه آغاز به خواندن نکردند، مورد مقایسه قرار دادند. تجزیه وتحلیل برای خیلی از فاکتورهای مهم، همچون وضعیت اجتماعی-اقتصادی کنترل شد. از ۱۰هزار و ۲۴۳ شرکت کننده ای که مورد بررسی قرار گرفتند، کمتر از نیمی از آنان (۴۸ درصد) تجربه کمی از خواندن برای لذت بردن داشتند یا این کار را تا اواخر دوران کودکی خود شروع نکردند. نصف باقی مانده بین سه تا ۱۰ سال برای لذت خواندن صرف کرده بودند. این گروه تحقیقاتی در آزمون های شناختی که عواملی مانند یادگیری کلامی، حافظه و رشد گفتار و پیشرفت تحصیلی مدرسه را اندازه گیری می کرد، ارتباط قوی بین خواندن برای لذت بردن در سنین پایین و عملکرد مثبت در نوجوانی پیدا کردند. این کودکان همین طور از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند، همانطور که با بهره گیری از تعدادی نمرات بالینی و گزارش های والدین و معلمان ارزیابی شد، علایم استرس و افسردگی کمتری نشان داده شد، همین طور توجه بهبود یافت و مشکلات رفتاری کمتری مانند پرخاشگری و قانون شکنی مشاهده شد. کودکانی که زودتر برای لذت بردن مطالعه را شروع کردند، در دوران نوجوانی خود در طول هفته و آخر هفته ها زمان کمتری را برای تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت خود با صفحه نمایش می گذرانند همین طور تمایل برای خواب بیشتر داشتند. هنگامی که پژوهشگران به اسکن های مغزی گروه نوجوانان نگاه کردند، دریافتند، شرکت کنندگانی که در سنین پایین برای لذت خواندن به مطالعه پرداخته اند، کل مناطق و حجم مغز به نسبت بزرگتری را نشان می دهند، ازجمله در مناطق خاصی از مغز که نقش های حیاتی در عملکردهای شناختی دارند. دیگر نواحی مغز که در این گروه متفاوت بودند، مناطقی بودند که قبل از این نشان داده شده بود که با بهبود سلامت روان، رفتار و توجه مرتبط هستند. پروفسور باربارا ساهاکیان از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کمبریج اظهار داشت: مطالعه فقط یک تجربه لذت بخش نیست بلکه پذیرفته شده که الهام بخش تفکر و خلاقیت است، همدلی را بیشتر می کند و استرس را می کاهد اما علاوه بر این، ما شواهد قابل توجهی پیدا کردیم که ارتباط مطالعه با فاکتورهای مهم رشدی در کودکان، بهبود شناخت، سلامت روان، و ساختار مغز، که سنگ بنای یادگیری و سلامت در آینده است را نشان میدهد. مقدار مطلوب مطالعه برای لذت بردن در کودکی حدود ۱۲ ساعت در هفته بود. بنظر می رسد که بیشتر از این مقدار، هیچ مزیت اضافی وجود ندارد. در حقیقت، کاهش تدریجی در شناخت وجود داشت که بگفته پژوهشگران ممکنست به سبب صرف زمان بیشتری برای بی تحرکی و زمان کمتری برای کارهای دیگری که می توانند از نظر شناختی غنی کننده باشند، ازجمله ورزش و کارهای اجتماعی باشد. پروفسور جیان فنگ فنگ از دانشگاه فودان در شانگهای، چین و دانشگاه وارویک، بریتانیا، ابراز کرد: ما والدین را تشویق می نماییم تا تمام تلاش خودرا برای بیدار کردن لذت مطالعه در کودکانشان در سنین پایین انجام دهند. اگر درست صورت گیرد، این کار نه فقط به کودکان لذت و خوشی می بخشد بلکه به رشد آنان کمک می نماید و عادات خواندن طولانی مدت را تشویق می کند که ممکنست جهت زندگی بزرگسالی نیز مفید باشد. یافته های این تحقیق در مجله Psychological Medicine منتشر گردید. منبع: mrlemon.ir 1402/04/11 08:52:57 5.0 / 5 398 تگهای خبر: آموزش , پزشك , حافظه , زندگی مطلب مسترلمون را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مشکلات رزیدنت ها بررسی و رفع خواهد شد دنبال ایجاد تعادل میان رشد اقتصادی و کنترل تورم هستیم سبد فروشی دارو تخلف است یازدهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت برگزار می گردد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۳ دوستان مسترلمون آموزشگاه خیاطی انتخابات مجلس ، کاندیدای مجلس خرید و فروش خودرو طراحی سایت فیش حج پربیننده ترین ها مکمل های لیتیوم مه مغزی ناشی از کووید طولانی را کاهش می دهند فروش گنجیاب و طلایاب personal assistant on Cappeh بزرگترین مرکز خرید آیفون 16 پرو قسطی در کشور پربحث ترین ها مشکلات رزیدنت ها بررسی و رفع خواهد شد تنفس هوای آلوده خطر اگزما را بیشتر می کند بررسی مباحث اخلاقی کاربرد هوش مصنوعی در باروری دنبال ایجاد تعادل میان رشد اقتصادی و کنترل تورم هستیم جدیدترین ها مشکلات رزیدنت ها بررسی و رفع خواهد شد تنفس هوای آلوده خطر اگزما را بیشتر می کند بررسی مباحث اخلاقی کاربرد هوش مصنوعی در باروری دنبال ایجاد تعادل میان رشد اقتصادی و کنترل تورم هستیم آسان ترین راهکار کاهش استرس و اضطراب سبد فروشی دارو تخلف است گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن چیست؟ پسته و بهبود سلامت چشم شبکه های اجتماعی از افسردگی پیشگیری می کنند؟ سرویس انواع جاروبرقی تگها بیماری پزشك برنامه درمان رپورتاژ خدمات آموزش تولید