محققان پی بردند؛

مصرف مزمن استروئید می تواند خطر دیابت را افزایش دهد

مصرف مزمن استروئید می تواند خطر دیابت را افزایش دهد به گزارش مستر لمون، یک مطالعه جدید اخطار می دهد که مصرف استروئیدها بیشتر از دو برابر خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را در افراد بالا می برد.



به گزارش مستر لمون به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند، بیمارانی که از قرص ها یا تزریق های استروئیدی استفاده می نمایند، ۲.۶ برابر بیشتر از بیمارانی که استروئید مصرف نمی کنند، در معرض ابتلاء به دیابت هستند.
به گفته محققان، نتایج این مطالعه در مقیاس بزرگ این احتمال را تأیید می کند که اثرات استروئیدها بر سطح قند خون می تواند خطر دیابت را افزایش دهد.
دکتر «راجنا گلوبیک»، مدرس دیابت و غدد درون ریز در دانشگاه آکسفورد و سرپرست تیم پژوهش، می گوید: «اطلاعات موجود در مورد شیوع بیشتر دیابت جدید در بیمارانی که با گلوکوکورتیکوئیدها درمان می شوند، بر مبنای مطالعات کوچک شامل بیماران با یک یا چند بیماری است. ما می خواستیم داده ها را گسترش دهیم تا ایده دقیق تری در رابطه با احتمال ابتلای افراد به دیابت در حین درمان با این داروها به دست آوریم.»
استروئیدها برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی با کمک به فرونشاندن التهاب استفاده می شوند. این بیماری ها عبارتند از آسم، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و سرطان.
به گفته محققان، متأسفانه این داروها با کاهش حساسیت به انسولین و تداخل در توانایی سلول ها برای جذب گلوکز، سطح قند خون را هم می افزایند.
برای این که ببینند آیا این تاثیر بر قند خون می تواند سبب دیابت شود یا خیر، تیم پژوهش داده های بیشتر از ۴۵۰۰۰۰ نفر را که مابین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ توسط بیمارستان های دانشگاه آکسفورد درمان شده بودند، تحلیل و بررسی کرد.
هیچ یک از افراد در شروع مطالعه دیابت نداشتند و هیچ کدام استروئید مصرف نمی کردند.
در طول دوره مطالعه، تقریبا ۴٪ از بیماران در حالیکه در بیمارستان بودند آغاز به مصرف استروئیدها کردند، همچون پردنیزون، هیدروکورتیزون و دگزامتازون.
محققان دریافتند از میان تمام بیماران، حدود ۲ درصد از اشخاصی که استروئید مصرف می کردند به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند، در مقایسه با کمتر از ۱ درصد از اشخاصی که استروئید دریافت نکرده بودند.
محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی سن و جنسیت در نظر گرفته شد، استروئیدها خطر ابتلاء به دیابت را ۲.۶ برابر می افزایند.
گلوبیک اظهار داشت: «افرادی که به صورت منظم برای آسم و آرتریت استروئید مصرف می کنند باید از نظر دیابت تحت نظر باشند.»


منبع:

1403/06/22
16:25:01
5.0 / 5
41
تگهای خبر: بیماری , پزشك , دارو , درمان
مطلب مسترلمون را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
مستر لمون

مستر لمون


مستر لمون یا آقای لیمو : همه چیز درمورد غذا و فست فود



mrlemon.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر لمون محفوظ است